The Colonel's Bequest הוא קווסט בלשי מימי התהילה של Sierra, שיספק חוויה סולידית לחובבי הקווסטים הקלאסיים של החברה
The Colonel's Bequest הוא המשחק הראשון מתוך שניים בסדרת Laura Bow של Sierra. הסדרה הקצרה מציגה את הרפתקאותיה של... לורה בוו, סטודנטית אמריקנית בעלת חוש בלשי מפותח, בשנות ה-20 של המאה ה-20. הקווסט, שראה אור בשנת 1989 – עמוק בעידן ההגמוניה של Sierra בשוק משחקי ההרפתקה – זכה להצלחה מתונה והוביל כאמור לפיתוח משחק המשך מוצלח, The Dagger of Amon Ra, שיצא בשנת 1992.
המשחק נפתח בכך שליליאן, חברתה לספסל הלימודים של לורה, מזמינה אותה להצטרף אליה לסוף שבוע משפחתי באי הפרטי של דודה הנרי, הקולונל העשיר. באחוזתו שבאי הבודד, מודיע הדוד הזקן למקורביו על כוונתו להוריש להם את הונו הרב בחלקים שווים – אך נראה כי ההכרזה אינה מספקת אף אחד מבני המשפחה, שמסוכסכים ביניהם עמוקות. במהלך לילה אחד, האורחים באחוזה מוצאים את מותם בזה אחר זה. תפקידה של לורה הוא להינצל מגורל דומה ולגלות מי הרוצח.
למרות שמדובר בקווסט אימה בלשי, המשחק לא ממש מפחיד או מלחיץ. על אף האפשרות למות וההתרחשויות שלכאורה קורות בזמן אמת (למעשה השעון במשחק זז רק כשמקדמים את העלילה), תחושת הדריכות בקושי קיימת. באופן אישי, זה לא הפריע לי. נהניתי מהשיטוטים באחוזה ובאתרים השונים באי, ובעיקר מהאינטראקציה עם הדמויות. כל בני המשפחה מאופיינים בצורה מובחנת ומסקרנת, וה"אישיות" הברורה של כל אחד מהם בהחלט מעצימה את חווית המשחק. הקשר לדמויות והחוויה הרגשית מקבלים אצלי ציון 80.
עלילת המשחק מבוססת באופן בולט על ספרי שרלוק הולמס ויצירותיהם של אלפרד היצ'קוק ואגאתה כריסטי, שספרה הידוע And Then There Were None מהווה השראה ברורה להתרחשויות במשחק. ישנם אזכורים ספרותיים "קטנים" נוספים: לדוגמה, המשרת באחוזה נקרא ג'יבס (מחווה לסדרת הספרים הקומית על האדון והמשרת, Jeeves and Wooster).
המשחק נכתב על ידי רוברטה וויליאמס, יוצרת סדרת King's Quest, וחשף לראשונה את חולשתה לסיפורי אימה בלשיים, שבאה לידי ביטוי דומה גם ב-Phantasmagoria משנת 1995. הדיאלוגים במשחק שומרים על רמה גבוהה יחסית, אך הפאזלים בינוניים למדי. בעייתם המשמעותית היא הרפטטיביות – למרות שהפאזלים משרתים את העלילה ברמה סבירה, יש צורך לחזור שוב ושוב על פעולות דומות (למשל, להציץ לתוך חדרים מחדרי-מחבוא סמוכים).
כמו כן, המשחק סובל ממחלת הילדות שאפיינה את הקווסטים של Sierra – מוות בטרם עת. המוטו של החברה מאותם שנים, "Save Early, Save Often", בהחלט מקבל כאן מקום של כבוד. ניתן למות בכל מיני דרכים משונות (להחליק ממעקה המרפסת, להירצח באמבטיה), אם כי לא יותר מאשר בקווסטים אחרים מאותה תקופה.
מדובר במשחק די קצר (5-10 שעות משחק), אפילו יחסית לקווסט קלאסי. עם זאת, ניתן "להאריך" אותו בכמה שעות על ידי חקר הסביבה וניסיונות להבין מהו הצעד הבא. ציון העלילה: 75.
The Colonel's Bequest הוא אחד ממשחקי ה-EGA (גרפיקה של 16 צבעים) המאוחרים של Sierra. הוא יצא במקביל ל-Codename: ICEMAN, Space Quest III ו-Hero's Quest: So You Want to Be a Hero?. במסגרת המגבלות הגרפיות, הוא בהחלט עושה עבודה טובה. עיצוב הדמויות והרקעים הוא מרשים ביחס למשחק שיצא לפני שני עשורים, ולמעשה נראה די טוב גם בימינו. חובבי גרפיקת הרטרו המפוקסלת יתענגו על הטיולים באחוזה ובאי שמקיף אותה. גרפיקה: 85.
הסאונד הוא ללא ספק עקב האכילס של המשחק. יש להפריד כאן בין ביקורת "אקטואלית" לביקורת "בדיעבד". בשנת 1989 תחום המוסיקה במשחקים לא היה מפותח למדי, ותחום האפקטים הקוליים בקושי היה קיים. בהתאם לכך, The Colonel's Bequest מציע פסקול צנוע שכולל כמה נעימות מוצלחות וכמה נעימות גרועות, כאשר ברוב הזמן לא מתנגנת מוסיקה. האפקטים הקוליים, אם ניתן לקרוא להם כך, מבוססים רק על כלים מוסיקליים שנתמכו על ידי כרטיסי הקול של אותה תקופה. כתוצאה מכך כמעט שאין התאמה בין האפקטים ובין ההתרחשויות שהם נועדו לבטא (לדוגמה, כשמופיע ברק מתנגן צליל שמזכיר יותר אורגן מאשר ברק). אין להתעלם מכך שבזמן יציאת המשחק לא היה לתעשיית המשחקים הרבה מה להציע מעבר לזה, אך כשמשחקים בו בימינו הסאונד לא תורם רבות לאווירה, ואפילו פוגע בה לפעמים. קול: 60.
השליטה במשחק מבוססת על ממשק הטקסט המשופר של Sierra, ששלט בכיפה בשנים 1988-1990. התזוזה מתבצעת באמצעות החצים או העכבר, כאשר ההוראות לדמות ניתנות בממשק טקסטואלי, שעוצר את המשחק ומאפשר לשחקן לנסח את הפקודה המתאימה. אוצר המילים שניתן להשתמש בו הוא סביר, אך לעיתים קרובות תצטרכו לנסח פקודה בכמה צורות שונות עד שכוונתכם תובן. הזזת הגיבורה ממקום למקום היא פשוטה ונוחה. קל להבחין היכן ניתן ללכת והיכן לא, ולהגדיר את קצב ההליכה הרצוי.
בתחילת המשחק יש מסך Copy Protection מעצבן שבו צריך לזהות טביעות אצבע על ידי שימוש בתרשים שצורף למשחק, וניתן להשיג באינטרנט בקלות. המשחק רץ היטב על מחשבים חדשים באמצעות תוכנת DOSBox. שליטה: 80.
חזרה למאמרים
חזרה לעובדות
חזרה לדף הבית
|